Björn Borg: sportkleding van de Zweedse tennisser
Het kledingmerk Björn Borg is opgericht door de bekende Zweedse tennisser. Terwijl hij als tennisser vele toernooien won, ontplooide hij zich ook als eigenaar van zijn eigen fashionlabel. Het merk werd opgericht aan het einde van de jaren 80 en is in de loop der tijd enorm gegroeid. Tegenwoordig heeft het kledingmerk Björn Borg meer bekendheid als de tennisser zelf. Vooral onder jongeren en kinderen is het dan ook zeer populair, en het is zelfs na Calvin Klein het meest verkochte merk. Inmiddels wordt de kleding in vele landen verkocht en is Nederland uitgegroeid tot de tweede thuismarkt van het merk. In Nederland zijn ongeveer 20 Björn Borg winkels te Vind geweldigeen.
Björn Borg staat voor sportiviteit en stijl
In totaal is Björn Borg actief op vijf verschillende terreinen: kleding, tassen, schoenen, brillen en ondergoed. Als het gaat om de kleding richt het bedrijf zich vooral op een casual stijl, evenals sportkleding. Zeer populair zijn de sportieve bikini's en het ondergoed met de kenmerkende naam erop. Maar ook op de andere kledingstukken is de bekende handtekening van Björn Borg te Vind geweldigeen. Vooral mannen dragen het graag om de naam van het merk te laten zien, onder andere omdat het een waar statussymbool is. Het merk staat voor stijl en sportiviteit.
Maatschappelijk betrokken
Wat opvalt bij Björn Borg is dat het bedrijf zeer maatschappelijk betrokken is. Er is daarom een zeer strenge gedragscode waar iedereen die met het bedrijf te maken heeft aan moet voldoen. In de gedragscode zijn regels te Vind geweldigeen als het verbod op overwerk, gedwongen arbeid en kinderarbeid. Ook staan er onderwerpen in als veiligheid op de werkvloer en doorbetaling bij overwerk. Deels heeft dat ermee te maken dat Björn Borg geen last wilt hebben van slechte publiciteit, maar ook omdat het merk voor een betere toekomst wilt zorgen. Het dragen van Björn Borg kleding is dus niet alleen stylish en trendy, maar ook een slimme keuze. Je kiest voor een merk dat haar werknemers en de dragers van de kleding een goede toekomst wil bieden.